(dröm : kök)
28.12.2011
Drömde om Ulf i morse.
Jag sitter i ett kök. Köket är ganska smutsigt och slitet; väggarna grådaskigt vita. (Rummet har karaktär av projektkök.) Jag sitter mitt på golvet på en stol, framåtböjd. Jag upplever mig själv som en skugga. Framför mig en bit ifrån finns ett bord och en till stol. Ulf står vid bordet och betraktar mig. Han är rak i ryggen, bestämd; hans gestalt förefaller aningen skugglik, men med distinkta konturer, han har en påtaglig närvaro, en klar och tydlig blick, en klar och tydlig stämma; han talar om att han är här. Han utstrålar godhet, styrka. Han kommer fram till mig; han känner min förtvivlan. Han tar den lediga stolen och sätter sig framför mig, nära. Han sitter bredbent över stolen. Han tar emot mig i sina armar när jag faller framåt; jag vilar i tryggheten i hans famn. Han tröstar mig med orden "du kan vila nu, snart kommer du att kunna resa dig igen". Han håller mig en stund, jag känner mig ledsen men förnimmer hur en stark värme sprider sig i mitt bröst; han släpper mig så, reser sig upp och lämnar rummet. Jag sitter kvar, känner mig matt, känner hur skuggan som slingrat sig runt mig och som funnits inne i mitt bröst nu har lösts upp och skingrats. Jag reser mig upp.

(there is no exit)


Drömmen slutar med att jag reser mig upp; jag känner mig stark och vaknar med en skön känsla av tillförsikt. Det här är min föreställning och jag ska genomföra den, med eller utan manus.
En annan tolkning som ligger nära till hands, den förefaller nästan vara självklar, är en tolkning som känns mycket positiv – att drömmen handlar om min terapi och min tillit till Ulf som terapeut; att jag är optimistisk inför hur samarbetet, våra samtal, kommer att gestalta sig och vad det kommer att leda till i form av utveckling och insikter.
(Övriga associationer: hunger, bröd, ugn, säd, baka, ord, börd, ö, tomhet, längtan, andlighet, hjärta, ljus, mod, hopp, styrka, stryka, diskbänksrealism, torftighet, fattigdom, smulor, degradering, ensamhet, depression, katharsis, innehåll.
Övriga reflektioner: Min egen personliga relation till köket som sådant är från den tidiga barndomen präglat av en mycket positivt känsla. Jag älskade när min mamma kokade mannagrynsgröt åt mig till kvällsmat, att få vara i köket då, att få leka där. Senare i livet har köket kommit att förknippas både med torftighet – ointresse för matlagning då jag var fattig student – och senare med livsglädje: jag lärde mig som vuxen laga mat och experimentera i köket (jag målade mitt kök i min första egna lägenhet solgult!). Köket har även periodvis blivit en projektionsyta för depression och ångest, en källa till självhat, skuld och skam, oförmåga, letargi.)
(Förebilden till rummet i drömmen är troligen hämtat från den tomma lokalen på Bangatan som jag gick förbi två dagar tidigare.)
*
29.12.2011
Pratade i telefon med Christofer; samtalet bröts plötsligt.
Jag och Anna promenerade till Frölunda i blåsten. Jag blev kvar i gallerian länge; gick runt bland affärerna och upptäckte nya saker. Mina aversioner mot detta mammonska palats börjar avta. Jag är i stället fascinerad; min nyfikenhet växer. En plats att betrakta människor på, att leva sig in i andras livsöden?
*
En annan dröm från natten till den 22/12:
Jag sitter vid ett trädgårdsbord på en uteplats vid en sommarstuga som ligger på en höjd som sluttar brant ner mot en sjö. Det är lummigt och fullt med björkar. En svag vind får löven att prassla. Jag sitter och äter frukost och pratar med en före detta kollega (Lotta från Pir) och någon till tror jag. Plötsligt får jag syn på en rovfågel som sitter på en gren som är fastspikad i stugans vägg. Jag identifierar den som en sparvhök, men blir sedan osäker på det och undrar om det inte i själva verket är en duvhök. Jag försöker erinra mig vilka detaljer som skiljer fåglarna åt. Jag tänker att jag inte hinner hämta vare sig kameran eller Fågelguiden; jag blir stressad av att inte tro mig kunna memorera detaljerna vilket jag måste om jag ska kunna känna igen fågeln senare när jag slår i fågelboken. Och detta är viktigt: jag har aldrig sett en hök förut på riktigt och aldrig en rovfågel på så nära håll. Höken har gula ögon och stirrar på mig. Då kommer en flock sädesärlor flygande; jag känner igen sädesärlorna med en gång på deras gråvita dräkt och de svarta långa stjärtarna. Flocken med fåglar (cirka tjugo stycken) styr till synes ovetande rakt ner mot höken. Precis i tid lyckas de väja undan och styr mot oss i stället. De väjer ännu en gång undan i sista stund, men flyger sedan rakt in i en annan person som kommer gående mot bordet. Personen trillar omkull och några av sädesärlorna faller till marken. Jag tittar bort mot sparv-/duvhöken som nu är borta.
Här kan vi samla våra drömmar: texter och beskrivningar, tolkningar/tydningar/analyser. Även konsten hör hit med en självklar koppling — konsten är ju det nattaktiva omedvetnas fortsättning i dagsljus ("bakgrundsmode"); och i kreativiteten kopplas det rationella bort till förmån för fantasins frihet. På så sätt blir tolkningen en cirkels fullbordan och drömmen får ny näring.
ReplyDeleteDet är bara att fylla på, uppifrån och ner...
ReplyDeleteFöljande kommentarer har flyttats hit:
ReplyDelete:)
ChristoferDec 22, 2011 01:47 AM
Varför inte lägga till PO-dradio till manifestet?
ChristoferDec 22, 2011 01:50 AM
Inatt, mellan den 21e och 22e December, drömde jag att du målade på Napoleon har strandat. Med tjocka penseldrag i rött och gult över nästan hela målningen. Jag tyckte det såg bra ut fast jag hellre haft kvar den som den var innan.
Matti Dec 22, 2011 04:13 AM
I stället har jag målat gult och rött och massa andra färger i bakgrunden på bloggen... ;-)
Ser du förresten porträtten till vänster med din skärmupplösning?
Christofer Jan 12, 2012 10:02 AM
Ser faktiskt inte porträtten till vänster. Hade en intressant dröm i natt igen. Och nästan en sömnparalys, märkligt, jag har börjat tycka om sömnparalyserna. Har haft de ganska tätt och nu kan jag istället för att gripas av panik vända de kraftiga svängningarna i paralysen till något upplyftande, nästan perverst njutningsfullt. I drömmen såg jag i alla fall en film med Clint Eastwood där han fick en massa uppdrag av sin far som han alltid misslyckades med. I eftertexterna stod det: "Cloofield Ekholm productions" Och redan i drömmen började jag analysera den, diskuterade med dig om kopplingen till Johns Bloomfield och rösten Ekholm. Det händer ofta nu att jag analyserar drömmen samtidigt som jag drömmer den. Härom natten drömde jag om Liza, mitt ex. Det var mycket plågsamt men samtidigt kunde jag tänka en tanke som var ny för mig och mycket tröstande: Liza r bara en arketyp eller symbol som representerar Oskuldsfullhet och något rent och fint för mig. Det är inte hon i sig som är det viktiga. Bra insikt...